Go to Top

Forvent effektivitet fra første arbejdsdag

På et arbejdsmarked, hvor en tredjedel af de rekrutterede medarbejderne forlader jobbet inden for to år, er det med at finde den rette medarbejder, der kan eksekvere fra start.

I dag taler man ikke så meget længere om globalisering på arbejdspladsen. Det nye buzzword er onboarding, der handler om, at den nye medarbejder skal levere resultater fra dag et; og det stiller krav til både ansøger og virksomheder.

-I dag forventer virksomhederne, at den nye medarbejder leverer fra første dag. Derfor skal vi sikre, at medarbejderen har de rigtige ressourcer og færdigheder til at komme hurtigt om bord hos den nye arbejdsgiver, siger Mads Lindhardt Henriksen, medstifter og partner hos CareMatch. Og Mads fortætter:

– Jeg hørte en leder sige, at folk bliver hyret på fagligheden og fyret på personligheden: og det er et godt billede på, hvad der sker i virksomhederne, hvis man ikke ser holistisk på kandidaterne. Man skal se hele vejen rundt om kandidaten – både på det faglige, men bestemt også på den menneskelige side, hvilket nogle virksomheder glemmer i iveren på at få ansat en fagligt kompetent kandidat.

En anden ting som CareMatch understreger er, at det er vigtigt at have et godt kendskab til virksomhederne, der ansætter for at sikre, at de kan tilbyde en kultur, hvor den nye medarbejder netop kan levere og finde sparring. Virksomhederne skal være klar til at tage imod den nye kandidat. Undersøgelser viser, at struktur er vejen til en succesfuld onboarding og dermed muligheden for at holde på medarbejderen.

-De første måneder er altafgørende, så derfor er det uhyre vigtigt, at virksomhederne også er bevidste om, hvordan de byder velkommen og har planer om at integrere og støtte medarbejderen. De er jo svært at onboarde og komme fremad, hvis virksomheden reelt står stille uden de rette strategier er tilstede, forklarer Mads Lindhardt Henriksen og fortsætter:

-20 procent af medarbejdere forlader deres job i løbet af de første to måneder, og det tal, vil vi gerne bidrage til, bliver mindre. Det gør vi ved at sikre en gennemarbejdet rekrutteringsproces med det rigtige kandidatfelt.

Alt for ofte ser man netop, at virksomhederne rekrutterer inden for egne netværk, og det kan være svært til en at samtale at stille de kritiske spørgsmål, når man sidder over en kop kaffe med et menneske, som man måske kender personligt.

-Som rekrutteringsvirksomhed gælder det om at kende sin plads i pipelinen. Vi skal screene og finde de rette kandidater i et bredt felt, og så kan virksomhederne bruge deres kostbare tid og energi på at holde samtalerne og tage beslutningen derfra. Virksomhederne skal ikke selv finde kandidaterne, det er vi sat i verden til, forklarer Mads Lindhardt Henriksen.

Det er ikke kun hos CareMatch, der bliver brugt ressourcer på at finde kandidatfeltet med de helt rette faglige og personlige egenskaber til den søgende virksomhed. Det gør arbejdsgiver ofte selv i deres rekrutteringssystem. Systemet rater herefter kandidaterne, og så kan HR-medarbejderne koncentrere sig om alle de relevante ansøgere og bruge tiden på dem.

CareMatch bruger tid på sætte sig ind i virksomhedens kultur for at sikre, at virksomheden også har en forståelse af sin egen profil og kultur, og hvad de forskellige medarbejdertyper kan tilføre.

Succesfuld rekruttering handler netop om at kunne se sagen fra alle sider for at sikre den perfekte og langtidsholdbare medarbejder, der også leverer på den korte bane.

Fakta: Rekordmange danskere søger og skifter job. I løbet af de første ni måneder af 2016 begyndte mere end 632.000 danskere i nyt arbejde. Det viser tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Det er næsten 26.000 flere end i den samme periode i 2015, der ellers var rekordår. Kilde: avisen.dk

 

 

 

 

 

 

, , , ,